Popis funkce:
Po sešlápnutí brzdového pedálu se brzdová světla (buď všechna, nebo jen střední) rozblikají s frekvencí cca 4× za dvě sekundy. Po této době již světla svítí nepřerušovaně.
Popis zapojení:
Základem zapojení jsou dva klopné obvody sestavené z jediného integrovaného obvodu NE556. První klopný obvod (IO1/1) je monostabilní a určuje čas necelé dvě sekundy, po který brzdové světlo bliká. Monostabilní obvod se uvede do chodu po sešlápnutí brzdového pedálu, čímž se přivede napájecí napětí na obvod. Jelikož v této době je kondenzátor C2 vybitý a na vstupu TRIG je nulové napětí, překlopí se obvod okamžitě a na výstupu OUT je kladné napětí blízké napájecímu. Kondenzátor C2 je během okamžiku nabit přes rezistor R2, ale to na stavu obvodu nic nemění. Napětí z výstupu OUT neprojde přes D1 a to umožní chod dalšímu klopnému obvodu, tentokrát astabilnímu, který zajišťuje přerušování svitu brzdového světla. Časovou konstantu prvního klopného obvodu má na starosti člen R1, C1. Po uplynutí času t1 = 1,1 × C1 × R1 se první klopný obvod překlopí do výchozího stavu a na jeho výstupu se objeví téměř nulové napětí. Tímto napětím se zablokuje chod astabilního klopného obvodu (IO1/2) a brzdová světla svítí dále nepřerušovaně.
Druhý klopný obvod je astabilní a má nastaveny časové konstanty rezistory R5, R6 a kondenzátorem C3. Po uplynutí času t1 zůstavá na výstupu OUT druhého klopného obvodu kladné napětí, protože vstup TRIG je zkratován před D1 a R4 na téměř nulovou úroveň. Tranzistor T1 je sepnut a tranzistor T2 taktéž. Brzdové světlo svítí nepřerušovaně. Rezistor R7 chrání tranzistor T1 před velkým proudem do báze, rezistor R9 slouží ke spolehlivému vypínání MOSFET T2.
Člen D2, C4 a R6 zmenšuje napájecí napětí pro integrovaný obvod a chrání ho před případnými špičkami z automobilové sítě.
Funkci obvodu lze zrušit sepnutím spínače S1, brzdové světlo potom svítí nepřerušovaně vždy po sešlápnutí pedálu.
Popis sestavení:
Součástky potřebné k sestavení předzesilovače jsou rozděleny do několika skupin: 1. Rezistory, 2. Kondenzátory, 3. Integrovaný obvod, 4. Tranzistory, chladič, šroubek a matice. 5. Přepínač, 6. Krabička, dvojlinka pro připojení přepínače. V tomto pořadí je vhodné plošný spoj osadit. V krabičce vyvrtáme tři otvory na kratší straně cca 10mm od sebe pro přívody podle použitého průřezu, doporučuji aspoň 0,75mm2 a jeden na delší straně uprostřed pro přepínač o průměru 5mm. Přesnost umístění otrovů není důležitá.
Uvedení do provozu :
K uvedení do provozu je nutný zdroj 12V a univerzální měřící přístroj - Avomet či digitální multimetr. Zkontrolujeme správnost zapájení všech součástí. Je-li vše v pořádku, očistíme desku od zbytků pájení, např. lihem nebo lihobenzinem. Připojíme napájecí napětí a zkontrolujeme funkci blikání a konstantní svitu při sepnutém spínači. Tím je blikač připraven pro použití.
Montáž do vozu:
Přerušíme kladný vodič od brzdového spínače k žárovce a přivedeme jej na přípojný bod (+12V). Vodič vedoucí k žárovkám připojíme k přípojnému bodu OUT. Zbylý přípojný bod (-) řádně ukostříme.
POZOR! - TOTO ZAŘÍZENÍ NENÍ HOMOLOGOVÁNO A JEHO POUŽITÍ JE PROTO NA VLASTNÍ NEBEZPEČÍ! AUTOR NENESE ODPOVĚDNOST ZA PŘÍPADNÉ ŠKODY VZNIKLÉ NESPRÁVNÝM ZAPOJENÍM NEBO POUŽITÍ TOHOTO ZAŘÍZENÍ.
Technické údaje :
Blikající brzda W913
Napájení: 12V
Maximální spínaný proud: 5A
Rozměry plošného spoje : 57 × 41mm
Vyhrazujeme si právo na změnu hodnot nebo typů součástek bez vlivu na funkci zařízení.
Mnoho úspěchů při stavbě, oživování a provozování našich stavebnic Vám přeje firma djoro.